Saturday, September 19, 2009

Malam Pertama


بسم ألله الرحمن الرحيم

Alhamdulillah aku telah selamat sampai ke bumi para Anbiya' ini. Terlalu banyak yang ingin aku ceritakan kepada kalian semua. Pengalaman bermula dari pesawat berlepas sehinggalah pada detik aku menulis post pada kali ini. Almaklumlah pertama kali dalam sejarah hidup meninggalkan segala-galanya yang tercinta di bumi Malaysia. Perjalanan yang cukup jauh, cukup meletihkan. Nama pun musafir, kalau tak jauh tak sah la ye dak?? Ok mari kita memulakan pengembaraan...

Day 1:-

14 September 2009

Bermulalah perjalanan yang cukup mendebarkan. Chewah~
Hari terakhir aku berada di rumah, sempat lagi berfacebook pada detik-detik terakhir. Jam loceng walaubagaimanapun sudah menunjukkan tepat jam 12 a.m. Aku bercadang untuk mula mengatur langkah ke KLIA jam 1 a.m. Setelah selesai bersiap dan mengadakan checklist yang terakhir, aku pun keluar dari rumah disusuli dengan bacaan "بسم الله توكلت على الله".

Fuad dengan kereta BMWnya turut konvoi bersama. Jadi ada tiga buah kereta keseluruhannya. Banyakkan?? Macam nak hantar rombongan meminang pulak, Masyallah~ Tiba di KLIA jam 2 a.m. Ramai juga rakan-rakan yang sudah sampai terlebih dahulu. Beg bagasi aku terlebih berat muatan ,argh!! Terlebih 7kilo pulak tuh. Excess 1kilo=RM 93. Mujur alhamdulillah ada seorang sahabat aku yang begnya hanya 17kilo je, aish tak tau la ape yang dia bawa. Apalagi aku pun 'kautim2' la dengan abang MAS yang jaga kaunter tu. Yeah! Tak payah bayar extra charge. Aku pun bawa la beg 37kilo aku tu ke kaunter untuk dimasukkan ke dalam perut kapal terbang.

Kemudian aku terserempak dengan Syazwan and his Intians Team, Petet, sebilangan akhuwat dan Fuad apatah lagi. Kami bersahur bersama-sama. Family aku pun ada juga masa tu. Perasaan masa tu??Hmm entahla bercampur-baur rasanya. Tapi aku tetap meleretkan senyuman walaupun dalam hati sebenarnya agak sedih. Yela nak meninggalkan family dan sahabat-sahabat kan. Tapi aku tetap tabahkan hati, sepanjang perjalanan setitis air mata pun tak bergenang keluar dari mataku yang bulat ini. Melihatkan sahabat-sahabat lain yang turut bakal berjuang bersama-sama aku di Mesir nanti, aku berasa puas. Aku berlepas pada jam 7 a.m waktu tempatan dengan menaiki pesawat chartered MH 8682 Airbus kot. Kami semua transit di Amman, Jordan dan pada waktu itu sahabat-sahabat Jordan pula turun ke destinasi mereka. Sekali lagi hatiku diruntun kesayuan. Haniff berpisah dengan kami.

Setibanya di Kaherah, kami disambut oleh akhi-akhi. Kami menaiki bas dan menuju ke Dewan Malaysia Abbasiyah Kaherah (DMAK). Kami menetap di Asrama Rumah Melayu (ARMA) yang terletak di dalam kompleks Dewan Malaysia Abbasiyah Kaherah tersebut. Dengan muka yamg masih kabur-kabur ayam, kami hanya mendengar taklimat daripada senior-senior. Malam itu sesudah menunaikan solat terawih, aku terus menghenyakkan badanku di atas katil dan terus menanti perjalanan untuk hari esok. Malam pertama yang cukup indah di Ardul Kinanah~


Business class airlines~

Nampak grand kan??

Fahimtum??

Dewan Malaysia Abbasiyah Kaherah

No comments: