Sunday, September 20, 2009

Berbaloikah $100??


بسم الله الرحمن الرحيم
Day 3:-

16 September 2009

Bak kata pepatah Melayu, "Sudah jatuh ditimpa tangga", maka kami pelajar2 perubatan yang baru hadir ke bumi anbiya' ini tidak mahu berlagak sombong apatah lagi buat2 tahu dengan keadaan persekitaran yang cukup asing dan menggerunkan. Sehubungan dengan itu, 'orientasi' dilaksanakan. Di SAMBEST sendiri perkataan ini cukup popular. Ada yang sudah terbayang dalam kepala otak--> "Argh tak best r..," "Buang masa r..," "Buat ape orientasi, mesti bosan..," Tapi tanggapan yang sedemikian segera kami tepis. Jauh panggang dari api. Sudah lumrah dan adat, aktivitinya mestilah ceramah, forum, LDK dan bersuka ria. Aku dapat simpulkan bahawa MESIR = مصر

>> [م] = Mehnah ( Banyak cabaran yang perlu kami tempuhi )

>> [ص] = Sedekah ( Sepanjang perjalanan kami ke University of Cairo yang mengambil masa setengah jam dengan menaiki bas dan metro, kami boleh jumpa lebih daripada 10 orang miskin yang memerlukan bantuan, alangkah beruntungnya kita kerana pintu untuk berbuat jariah terbuka luas )

>> [ر] = Raudhah ( Taman2 syurga = Majlis ilmu yang begitu banyak sekali yang dihadiri oleh Syeikh2 dan para alim ulama, alangkah ruginya bagi kami tatkala kami sudah menggenggam segulung ijazah kelak, kami sama sahaja seperti doktor2 lepasan negara2 lain, walhal peluang untuk menuntut ilmu agama di sini sudah terbentang luas di depan mata )

Kemudian aku mula berfikir sejenak, Masyallah kalaulah aku boleh menjadi seorang Al-hafiz di samping seorang doktor. 1 tahun = 5 juzu'. 6 tahun = 30 juzu'. Insyallah aku akan tekadkan azam dan menjadikannya salah satu matlamat sepanjang aku hidup di sini. Kemudian aku mula mengakui, doktor dari Mesir tidak akan sesekali sama dengan doktor dari UK, Ireland, India, Rusia, Indonesia mahupun Malaysia. Kami dianugerahkan dengan 'added value', terpulang kepada individu untuk memilih haluan masing2. Alangkah beruntungnya aku. Kalau orang arab cakap "يا بختك" (Beruntunglah kamu).

Orientasi kami berakhir jam 11 p.m. Masing2 menuju ke bilik untuk merehatkan minda selepas menikmati sedikit juadah moreh. Sebanyak $100 kami telah laburkan untuk aktiviti sepanjang minggu ini. Berbaloikah?? Semestinya berbaloi malahan tidak akan sama ganjaran dan manfaat2 yang kami perolehi sepanjang program ini. Mari kita ikuti kisah seterusnya yang lebih mencabar dan mendebarkan.

To be continued....

"اهلآ وسحلآ"

"Sesi berdialog dengan ahli panel"

6 comments:

aRe-SiL said...

haha..
muke tu comel sgt!

Anonymous said...

comeynyer!!!
kui3..
eid mubarak ame!
-ikin;p

Amir said...

haha mmg cumil pong..tenkiu tenkiu!!slmt hari raye ikin!rmdhan karim dah selesai..eidul mubarak kmbali tampil~

Anonymous said...

konon comel la tuh warp ko?

bla la wei..

hahak..

Amir said...

haha wan jeles ka! =)

Mohd Firdaus bin Shafie said...

ho