Tuesday, September 22, 2009

Fedex Menongkah Arus


بسم الله الرحمن الرحيم

Day 4:-

17 September 2009

Semester baru bakal menjelma. Kuliah perubatan untuk pelajar2 tahun satu University of Cairo dalam kiraan detik masaku. Otakku ligat membilang waktu. Macam manalah keadaannya ek?? Kalau di Malaysia mungkin kita boleh terbayang lagi. Tapi di sini?? Siapalah yang tahu...

Program hari ini tidaklah memenatkan sangat. Sebelah pagi kami berorientasi seperti biasa. Sebelah malam kami jalan2 cari makan pula. Nak tahu ke mana destinasi kami?? Hayya ila Hayyu A'syir..(seksyen 10). Tempat sahabat2 yang lain bermukim. Kami menuju ke Rumah Anak2 Negeri Selangor. Ada Deenie, Raja, Dzorfan, Muzammil dan Wafi. Untuk keterangan yang lebih lanjut berkaitan rumah ini, silalah lawat laman blog sahabat aku, saudara Deenie. Kami berbuka puasa di sana bersama kenalan2 baru. Dah lama tak makan dalam talam. Rindu pula rasanya keadaan di SAMBEST dulu. Nak tahu apa yang specialnya kat sini? Warung Darul Ehsan. Terbaek! Malam tu aku dan Ikram mengadakan ujikaji dan eksperimen tentang masakannya. Pergh.. Harga bolehlah dikatakan murah, sedap dan banyak pulak tuh! Patutlah orang kata siapa yang pergi Mesir mesti badan naik punya. Tapi aku tak kot. Ke belum lagi?? Weyh Syazwan aku dah kurus okeyh! =)

Kemudian kami diperkenalkan dengan Badan Kebajikan Anak Selangor Mesir (BKSAM). Aku pun isi la borang pendaftaran menjadi ahli. Di Mesir ni, rumah Selangor ni lah kiranya macam kampung aku. Rumah Perlis pun ada juga, almaklumlah aku sebenarnya lahir kat Perlis, tapi aku hanya boleh jadi ahli bersekutu je lah sebab aku bermastautin kat Selangor hampir sepanjang hidup aku. Kalau bosan2 duduk kat Malaysian Hall uh aku balik la sini. Kawan pun ramai. Percaya tak wujudnya Muhajirin dan Ansar zaman moden kini?? Ada..siapa kata takde.. Malam tu kami dibahagikan kepada beberapa kumpulan kecil dan disaudarakan dengan ustaz2 yang menjadi exco lajnah rumah Selangor. Kiranya papehal terus direct contact kat ustaz masing2 r... Ala2 anak angkat gitu, hak~

Sebelum pulang ke Malaysian Hall, aku sempat lagi membedal segelas susu panas buatan Warung Darul Ehsan sekali lagi. Manis dan sedap kot! Tapi aku saspek bukan susu unta la. Aku tengok pak2 arab pun ada jugak lepak kat situ. India2 Menachi pun ada. Entahlah aku pun tak tahu mereka semua diimport dari mana. Pasrah sajalah hai labu...

Kalau antum semua nak tahu, depan Malaysia Hall tempat kita orang menginap tu jalan sikit lebih kurang tak sampai 1km ada kedai jus. Setiap hari pasti aku akan ke sana. Sama ada untuk membeli topup atau pun jalan2 testing power try cakap dengan orang arab ataupun membedal jus. Motto aku, 'Tiap hari jus, perisa lain2 gitu'. Cuba teka sampai2 dekat Mesir ni, benda apa yang aku beli first dengan kemahiran aku sendiri melakukan urusan jual beli tanpa bantuan senior2?? Mestilah benda makanan. Aku beli sebotol air gas Mirinda perisa epal hijau dengan harga 3 Genih, Yippi!! Kami semua tidak melepaskan acara membeli jus atau a'sir dengan mengerumuni penjual air tersebut. Masyallah laziz awi! Sedap tak terkata jus tebu (عصير قصب). My favourite ever at this time. Kalaulah aku boleh tapawkan untuk kalian sahabat2 aku di Malaysia, nak bagi korang rasa, dah lama aku angkut berkotak2 jus naik Fedex. ^_^

p/s : Keropok atau jajan kat sini sedap jugak! Namanya Chipsy atau شيبسي. Kenapa la yek aku asyik berbicara berkaitan makanan je?? Mesir ni terkenal dengan makanannya sahajakah? Ikuti episod seterusnya yang lebih epilog dan holistik~ =O


Kedai jus semata-mata!!


Rumahku Syurgaku

Malaysia tetap di hatiku

9 comments:

WAFI LA said...

sgt menarek muke face warp ko uh.haha.cm bes je sne en.its gud f0r ya.hehe.jge diet!
-cikeh-

Anonymous said...

ko mmg suke ckp pasal makanan... sebab tuh ak yakin ko takkan kurus..

jumpa blnj 8 taun depan... kalu ak tak dibuka hati ke US lar..

atiqah said...

waha...suke la moto idop ko!!btol lah tu..mmg sdp pon asir kt sini..tiap ari prot kmbong minum asir...da try mkn malabiah???sdp gle kOt..nyum2..

Anonymous said...

bdk2 mesir mmg makan je ke kje weyh??

kitorg kat sini sengkek dah..
wahaha..
dwet byk pake lorh..

Amir said...

cikeh> yela2 pndai la ak jga diet,hee btw ak mmg cumil ok.
wan> ape mksd ko klu x dbuka ati ke US??ko tanak fly ka??
tiqa> malabiah?blom jmpa lg r..t ak cari..
raihana> haha jordn kos idop tggi kot.

kepalakotak said...

dok kat arma ke?

selamat mula belajar. singgah2 la kat alex.

tata.

Amir said...

aah wat masa skung r..ok tenkiu amin~tata

tepianmuara said...

salam

br hbeskan sminggu kuliah
hg da stat study?
hm,bes gak dan and d gang dtg cni...
tp kesian gak ngn drng..'kne tolak2'..
pe2pn,salam raya!

Amir said...

salam.kuliah blom stat lg is=nsyallah sok kot..hoho korg jgn r tolak2 dorg,sian dorg dtg dri jaoh..wokeyh salam raye gak!